Suomen Kamarimusiikkiseura ry.

jennymariepajula(at)gmail.com

Seuran toiminnasta

Suomen Kamarimusiikkiseura SKMS tarjoaa jäsenilleen mahdollisuuden soittaa yhdessä pienille kokoonpanoille tarkoitettua kamarimusiikkia. Suurin osa jäsenistämme on muita kuin päätoimisia muusikoita - edustettuna on hyvin erilaisia ammatteja, mutta yhteistä meille kaikille on innostus omaehtoiseen yhdessä soittamiseen. Innostus onkin tärkeintä: tuleminen mukaan tähän hienoon harrastukseen ei edellytä mitään tutkintoa, ikää, opintoja eikä koesoittoa. Suurin osa jäsenistämme on toistaiseksi keski-ikäisiä tai sitä vanhempia. Jäsenmaksu on vain 25 euroa vuodessa.

Tärkein toimintamuotomme ovat kuukausittaiset klubi-illat Helsingissä. Niissä esiintyy yleensä muutama kokoonpano, jotka ovat harjoitelleet esitystään etukäteen aivan itsenäisesti. Kuulijat ovat enimmäkseen muita harrastajia. Se onkin erinomaisen hyvä ja kannustava yleisö: he tuntevat amatöörin esiintymisjännityksen ja soittamisen vaikeudet ja sen, että aina ei mene oikein. Jokainen on myös itse ollut joskus vasta-alkaja eikä kukaan  ole koskaan joutunut poistumaan estradilta ilman taputuksia...
     Seuralla on klubihuoneistossa flyygeli. Kokoonpanot vaihtelevat duoista ylöspäin joskus jopa sekstettiin asti. Jos aikaa jää, kuten usein käy, alkaa illan vapaamuotoinen osuus, jossa ehkä tutustutaan soittajillekin vieraisiin nuotteihin. Ryhmä haalitaan kokoon niistä läsnäolijoista, joilla on soitin mukanaan. Tai sitten jotkut soittavat vain hatarasti harjoittelemaansa materiaalia. Soiton lomassa (ja sen aikanakin) nautitaan jotain pientä välipalaa omakustannushintaan.

IMG_0329_320px.jpg

Kamarimusiikki soi seuran kuukausittaisessa klubi-illassa Rauhankadulla.

SKMS järjestää myös yksi tai kaksi kertaa vuodessa niin sanotun "soittoviikonlopun", joka kestää yhden tai kaksi päivää. Sopivissa - yleensä musiikkiopiston - tiloissa kokoontuu silloin muutamia kymmeniä jäseniä, joista on etukäteen muodostettu yhtyeitä. Ryhmät soittavat puolitoista tuntia. Sitten muodostetaan uudet ryhmät ja ihmetellään uusia nuotteja. Aluksi moni inhoaa primavista-soittoa. Mutta myöhemmin huomaa, että eihän näitä tarvitsekaan osata, kunhan yrittää. Ja stressi loppuu siihen.
     Näihin viikonloppuihin kutsutaan mielellään myös ei-jäseniä tutustumaan yhdistykseemme, kokeilemaan soittamista kanssamme tai täydentämään instrumentillaan jotain kokoonpanoa. Ilmoittautumisen yhteydessä on hyvä kertoa vähän omasta soittokokemuksestaan, ettei joutuisi aivan vääräntyyppiseen ryhmään. Ehdotuksia kappaleista kannattaa myös esittää, varsinkin jos voi tuoda nuotit.

Kuten asiaa joskus kokeilleet tietävät, kamarimusiikin soittaminen poikkeaa oleellisesti orkesterisoitosta.
     Ensinnäkin, kapellimestaria ei ole ja soittajat joutuvat itse vastaamaan tulkinnastaan. Jos olet joskus orkesterissa miettinyt, että nyt en kyllä ole kapellimestarin kanssa samaa mieltä, pienyhtyeessä voit kokeilla omia käsityksiäsi ja ehdottaa niitä. Mutta et voi soittaa kovin eri tavalla kuin muut - se ei mene läpi. Keskustelemalla ja yhteen soittamalla syntyy yhteinen tulkinta, ja se on hyvin palkitsevaa.
      Toiseksi, kullakin soittajalla on oma stemmansa, jota ei soita kukaan muu. Peesaaminen ei onnistu, harjoitteleminen sen sijaan kannattaa. Jokaisella soittajalla on yleensä kohtia, jotka ovat joko sooloa tai muuten tärkeää ja kuuluvasti soitettavaa.  Kamarimusiikki vaatii siksi kohtuullisen soittotaidon lisäksi enemmän rohkeutta ja sitoutumista kuin orkesterisoitto (poikkeuksena tietysti äänenjohtajat). Tämä lienee eräs syy, miksi moni harrastaja pelkää kamarimusiikkia ja tyytyy soittamaan vain yksin tai isommassa orkesterissa.
      Kolmanneksi, harjoittelun hyötysuhde on aivan toinen kuin harrastelijaorkesterissa. Ei tarvitse istua hiljaa pultissa kun toisia opastetaan, aika ei mene hukkaan. Toisaalta, harjoitus menee pilalle, jos joku jätttää tulematta paikalle.
     Koska kapellimestaria ei ole, jokaisen on kuunneltava muita ja soitettava itse loogisesti, niin että muut osaavat siihen reagoida.

Seuran toiminta perustuu jäsenten omaan aktiivisuuteen. Kokoonpanoja ei sanella ylhäältä, vaan jäsenenet muodostavat niitä itse keskenään. Ryhmä muodostuu ehkä vain yhden nimetyn teoksen soittamista varten, tai siitä voi ajan oloon tulla pysyvämpikin, kuten säännöllisesti harjoitteleva jousikvartetti tai puhallinkvintetti. Kukaan ei voi taata, että pääset mukaan johonkin kokoonpanoon (poikkeuksena soittoviikonloput, joissa jokaiselle yritetään järjestää ainakin jotain soitettavaa). Aktiivinen pääsee mukaan helpommin kuin passiivinen. Voit toki tulla klubi-iltoihin kuuntelemaan, kyselemään ja katselemaan, mitään esiintymispakkoa ei ole. Jos sitten myöhemmin innostut, tule mukaan aktiivitoimintaan. Tämä on hyvä tie.

Joitakin päiviä ennen seuraavaa klubi-iltaa löytyy tapahtumakalenterista käsin illan ilmoitettu ohjelma. Jos haluat tulla tutustumaan, ota ensin yhteyttä johonkin allaolevista:

SKMS:n pj Jenny Metsälä jenny.metsala(at)gmail.com

sihteeri Jari Koskinen  jari.koskinen@aalto.fi